سلام زیست

همانندسازی دنا

 

 

با توجه به اینکه دنا به عنوان ماده وراثتی، حاوی اطلاعات یاخته است، این پرسش مطرح می شود که هنگام تقسیم یاخته، این اطالعات، چگونه بدون کم و کاست به دو یاخته حاصل از تقسیم می رسند؟


این کار با همانندسازی دنا انجام می شود. به ساخته شدن مولکول دنای جدید از روی دنای قدیمی همانند سازی می گویند. با توجه به مدل واتسون و کریک و وجود رابطه مکملی بین بازها تا حد زیادی همانندسازی دنا قابل توضیح است؛ گرچه طرح های مختلفی برای همانندسازی دنا پیشنهاد شده بود.

1-همانندسازی حفاظتی: در این طرح هر دو رشته دنای قبلی (اولیه)به صورت دست نخورده باقی مانده، وارد یکی از یاخته های حاصل از تقسیم می شوند، دو رشته دنای جدید هم وارد یاخته دیگر می شوند. چون دنای اولیه به صورت دست نخورده در یکی از یاخته ها حفظ شده است به آن همانندسازی حفاظتی می گویند.

2-همانندسازی نیمه حفاظتی: در این طرح در هر یاخته یکی از دو رشته دنا مربوط به دنای اولیه است و رشته دیگر با نوکلئوتیدهای جدید ساخته شده است. چون در هر یاخته حاصل، فقط یکی از دو رشته دنای قبلی وجود دارد، به آن نیمه حفاظتی می گویند.

3-همانندسازی غیر حفاظتی(پراکنده): در این طرح هر کدام از دناهای حاصل، قطعاتی از رشته های قبلی و رشته های جدید را به صورت پراکنده در خود دارند.

عوامل و مراحل همانندسازی
در همانندسازی عوامل متعددی مؤثرند که مهم ترین آنها به شرح زیر است:

1 )مولکول دنا به عنوان الگو

2 )واحدهای سازنده دنا که بتوانند در کنار هم نسخه مکمل الگو را بسازند. این واحدها نوکلئوتیدهای آزاد داخل یاخته و سه فسفاته هستند که در لحظه اتصال به رشته پلی نوکلئوتید در حال ساخت، دو فسفات خود را از دست می دهند.

3 )آنزیم های لازم برای همانندسازی که ضمن بازکردن دو رشته، نوکلئوتیدها را به صورت مکمل روبه روی هم قرار می دهد و با پیوند فسفودی استر به هم وصل می کند.

 

مراحل همانندسازی:
قبل از همانندسازی دنا باید پیچ و تاب فامینه(کروماتین)، باز و پروتئین های همراه آن یعنی هیستون ها از آن جدا شوند تا همانندسازی بتواند انجام شود. این کارها با کمک آنزیم هایی انجام می شود.
سپس آنزیم هلیکاز مارپیچ دنا و دو رشته آن را از هم باز می کند.


انواع دیگری از آنزیم ها با همدیگر فعالیت می کنند تا یک رشته دنا در مقابل رشته الگو ساخته شود. یکی از مهم ترین آنها که نوکلئوتیدهای مکمل را با نوکلئوتیدهای رشته الگو جفت می کند دنا بسپاراز (DNA پلی مراز) است. با توجه به اینکه در محل همانندسازی، همانندسازی در دو جهت انجام می شود؛ به آن همانندسازی دو جهتی نیز می گویند.

دوراهی همانندسازی:
در محلی که دو رشته دنا از هم جدا می شوند، دو ساختار Yمانند به وجود می آید که به هریک از آنها دوراهی همانندسازی می گویند. در فاصله بین این دو ساختار، پیوندهای هیدروژنی بین دو رشته از هم گسیخته و دو رشته از یکدیگر باز شده اند. همچنین پیوندهای فسفودی استر جدیدی در حال تشکیل هستند.

دنا بسپاراز نوکلئوتیدها را به انتهای رشته در حال تشکیل اضافه می کند.اضافه شدن یک نوکلئوتید به نوع بازی بستگی دارد که در نوکلئوتید رشته الگو قرار دارد. هر نوکلئوتید باید با نوکلئوتید روی رشته الگو مکمل باشد. هنگام اضافه شدن هر نوکلئوتید سه فسفاته به انتهای رشته پلی نوکلئوتید دو تا از فسفات های آن از مولکول جدا می شوند و نوکلئوتید به صورت تک فسفاته به رشته متصل می شود.

فعالیت های آنزیم دنا بسپاراز
همانندسازی دنا با دقت زیادی انجام می شود؛ این دقت تا حدود زیادی مربوط به رابطه مکملی بین نوکلئوتیدها است. اگرچه آنزیم دنا بسپاراز، نوکلئوتیدها را براساس رابطه مکملی مقابل هم قرار می دهد ولی گاهی در این مورد اشتباهی هم صورت می گیرد، بنابراین آنزیم دنابسپاراز پس از برقراری هر پیوند فسفودی استر، برمی گردد و رابطه مکملی نوکلئوتید را بررسی می کند که رابطه آن درست است یا اشتباه؟

اگر اشتباه باشد آن را برداشته و نوکلئوتید درست را به جای آن قرار می دهد. برای حذف نوکلئوتید نادرست باید بتواند پیوند فسفو دی استر را بشکند و نوکلئوتید نادرست را از دنا جدا کند. توانایی بریدن دنا را فعالیت نوکلئازی گویند که در آن پیوند فسفودی استر می شکند.

بنابراین آنزیم دنا بسپاراز، هم فعالیت بسپارازی (پلیمرازی) دارد که در آن پیوند فسفودی استر را تشکیل می دهد و هم فعالیت نوکلئازی که در آن پیوند فسفو دی استر را برای رفع اشتباه می شکند. فعالیت نوکلئازی دنابسپاراز را که باعث رفع اشتباه ها در همانندسازی می شود، ویرایش می گویند.

همانند سازی در پروکاریوت ها و یوکاریوت ها
در پروکاریوت ها که شامل همه باکتری ها می شوند، مولکول های وراثتی در غشا محصور نشده و فام تن اصلی به صورت یک مولکول دنای حلقوی است که در سیتوپالسم قرار دارد و به غشای یاخته متصل است. پروکاریوت ها علاوه بر دنای اصلی ممکن است مولکول هایی از دنایی دیگر به نام دیسک (پلازمید) داشته باشند.


دیسَک یک مولکول دنای دو رشته ای و حلقوی خارج فام تنی است که معموالً درون باکتری ها و بعضی قارچ ها مثل مخمرها وجود دارد و می تواند مستقل از کروموزوم یا کروموزوم های میزبان همانندسازی کند. دیسَک ها را فام تن های کمکی نیز می نامند چون حاوی ژن هایی هستند که در فام تن اصلی باکتری وجود ندارند مثالً ژن مقاومت به پادزیست (آنتی بیوتیک) در دیسک قرار دارد.

اطلاعات این مولکول ها می تواند ویژگی های دیگری را به باکتری بدهد مانند افزایش مقاومت باکتری در برابر آنتی بیوتیک ها.

اغلب پروکاریوت ها فقط یک جایگاه آغاز همانندسازی در دنای خود دارند. در این جایگاه دو رشته دنا از هم باز می شوند. همانند یوکاریوت ها، همانندسازی دو جهتی در باکتری ها نیز وجود دارد یعنی از یک نقطه همانندسازی شروع و در دو جهت ادامه می یابد تا به همدیگر رسیده و و همانندسازی در نقطه ای در مقابل نقطه آغاز، پایان یابد.

در یوکاریوت ها که بقیه موجودات زنده یعنی آغازیان، قارچ ها، گیاهان و جانوران را شامل می شوند دنا در هر فام تن به صورت خطی است و مجموعه ای از پروتئین ها که مهم ترین آنها هیستون ها هستند همراه آن قرار دارند. بیشتر دنا درون هسته قرار دارد که به آن دنای هسته ای گفته می شود.

در یوکاریوت ها عالوه بر هسته، در سیتوپالسم نیز مقداری دنا وجود دارد که به آن دنای سیتوپالسمی گفته می شود.این نوع از دنا که حالت حلقوی دارد در راکیزه(میتوکندری) و دیسه(پالست) دیده می شود. همانندسازی در یوکاریوت ها بسیار پیچیده تر از پروکاریوت ها است.

علت این مسئله وجود مقدار زیاد دنا و قرار داشتن در چندین فام تن است که هر کدام از آنها چندین برابر دنای باکتری هستند. بنابراین اگر فقط یک جایگاه آغاز همانندسازی در هر فام تن داشته باشند مدت زمان زیادی برای همانندسازی الزم است. به همین علت در یوکاریوت ها، آغاز همانندسازی در چندین نقطه در هر فام تن انجام می شود.


تعداد جایگاه های آغاز همانندسازی در یوکاریوت ها حتی می تواند بسته به مراحل رشد و نمو تنظیم شود؛ مثال در دوران جنینی در مراحل مورولا و بلاستولا(مرحله تشکیل بالستوسیست) سرعت تقسیم زیاد و تعداد جایگاه های آغاز همانندسازی هم زیاد است ولی پس از تشکیل اندام ها سرعت تقسیم و تعداد جایگاه های آغاز کم می شوند. با توجه به شکل زیر سرعت همانند سازی در جایگاه های آغاز مختلف یک دنای یوکاریوتی متفاوت است.

 

نکات کنکوری

 


طرح های پیشنهادی برای همانندسازی دنا

📌 همانندسازی حفاظتی: در این طرح هر دو رشتة دِنای قبلی (اولیه) به صورت دست نخورده باقی مانده ، وارد یکی از یاخته های حاصل از تقسیم میشوند ، دو رشته دِنای جدید هم وارد یاختة دیگر میشوند. چون دِنای اولیه به صورت دست نخورده در یکی از یاخته ها حفظ شده است به آن همانندسازی حفاظتی میگویند.

📌 در همانندسازی حفاظتی دو نوع دنا ایجاد می شود. یکی هر دو رشته قدیمی و دیگری هر دو رشته جدید و تازه ساخت را دارد.

📌 همانندسازی نیمه حفاظتی : در این طرح در هر یاخته یکی از دو رشته دِنا مربوط به دِنای اولیه است و رشتة دیگر با نوکلئوتیدهای جدید ساخته شده است. چون در هر یاختة حاصل، فقط یکی از دو رشته دِنای قبلی وجود دارد ، به آن نیمه حفاظتی میگویند.

📌 همانندسازی غیرحفاظتی (پراکنده) : در این طرح هر کدام از دِناهای حاصل، قطعاتی از رشته های قبلی و رشته های جدید را به صورت پراکنده در خود دارند.

📌 در همانندسازی غیرحفاظتی (پراکنده)، همه دناهای حاصل قطعاتی از بخش های قدیمی و تازه ساخت دارند.

📌 شکسته شدن و تشکیل پیوند فسفودی استر در همانندسازی پراکنده (غیرحفاظتی)رخ میدهد. (نه سایرین)

📌 در همانندسازی پراکنده ، در هر قطعه ، یک رشته جدید و یک رشته قدیم وجود دارد. یک قطعه نمیتواند فقط رشته های قدیمی و یا فقط رشته های جدید داشته باشد.


کدام طرح مورد تایید قرار گفته است؟

📌 در انتهای دوره اول همانندسازی در محیط N 14 ،همانند سازی حفاظتی رد شد. در این مرحله همانندسازی نیمه حفاظتی و پراکنده نه رد و نه تایید شدند.

📌 دِنای باکتریهای حاصل از دور اول همانندسازی در محیط کشت حاوی 14 )بعد از 20دقیقه پس از گریز دادن ، نواری در میانه لوله تشکیل دادند. پس دِنای آنها چگالی متوسط داشت. )دنای اولیه چگالی سنگین داشت و در بخش پایین لوله قرار گرفته بود

📌 دِنای باکتریهای حاصل از دور دوم همانندسازی (بعد از 40 دقیقه) پس از گریز دادن دو نوار، یکی در میانه (چگالی متوسط) و دیگری در بالای لوله (چگالی سبک) تشکیل دادند. پس نیمی از آنها چگالی متوسط و نیمی چگالی سبک داشتند. (هیچکدام چگالی سنگین نداشتند)

📌 در دوره اول همه دناها چگالی متوسط دارند. در دوره دوم ، نیمی چگالی متوسط و نیمی دیگر چگالی سبک دارند.
 📌 در دوره دوم ، همانندسازی پراکنده (غیرحفاظتی) رد شد.

📌 برای سنجش چگالی دِناها در هر فاصلة زمانی، دِنای باکتری ها را استخراج و در شیبی از محلول سزیم کلرید با غلظت های متفاوت و در سرعتی بسیار بالا گریز دادند

📌 مرحله دوم (ایجاد دو لایه دنا در لوله) تایید کننده همانندسازی نیمه حفاظتی و رد کننده همانندسازی پراکنده(غیرحفاظتی) است.

📌 در طی مراحل آزمایش، هیچگاه دو نوار با چگالی سبک و سنگین در لوله یا دو نوار یکی در انتها و دیگری در بالای لوله آزمایش دیده  نمیشود.

عوامل و مراحل همانندسازی

📌 در همانندسازی عوامل متعددی مؤثرند که مهمترین (نه تنها) آنها به شرح زیر است:
* مولکول دِنا به عنوان الگو (هر دو رشته دنا در فرایند همانندسازی الگو هستند )
*واحدهای سازندة دِنا که بتوانند در کنار هم نسخه مکمل الگو را بسازند. این واحدها نوکلئوتیدهای آزاد داخل یاخته و سه فسفاته هستند که در لحظة اتصال به رشته پلی نوکلئوتید در حال ساخت ، دو فسفات خود را از دست میدهند. (جدا شدن دو فسفات به صورت همزمان)
 *آنزیم های لازم برای همانندسازی که ضمن بازکردن دو رشته ، نوکلئوتیدها را به صورت مکمل روبه روی هم قرار میدهند و با پیوند فسفودی استر به هم وصل میکند.

📌 آنزیم های لازم برای همانندسازی : هلیکاز + DNAپلیمراز (دنابسپاراز) + آنزیم های باز کننده پیچ و تاب دنا + آنزیمهای جدا کننده پروتئینهای متصل به دنا  .. +

📌 نوکلئوتیدهای آزاد سه فسفاته (با قند دئوکسی ریبوز) در لحظة اتصال به رشته پلی نوکلئوتید در حال ساخت ، دو فسفات خود را از دست میدهند.

📌 آنزیمهای (نه نوعی آنزیم) لازم برای همانندسازی ضمن بازکردن دو رشته دنا (توسط هلیکاز) ، نوکلئوتیدها را به صورت مکمل روبه روی هم قرار میدهد (توسط DNAپلیمراز) و با پیوند فسفودی استر به هم وصل میکند. (توسط DNA پلیمراز)
 
📌 در حین همانندسازی دنا
* موارد روبه رو کاسته میشود : تعداد نوکلئوتیدهای آزاد در سیتوپلاسم
*موارد روبرو افزوده می شود : تعداد فسفات آزاد در سیتوپلاسم + طول رشته در حال ساخت + تعداد پیوند فسفودی استر در رشته در حال ساخت

📌 قبل از وقوع تقسیم ، همانندسازی دنا انجام می شود. در جانداران یوکاریوتی چرخه یاخته ای ) +G1 + S + G2  تقسیم هسته + سیتوکینز( وجود دارد. در مرحله( S قبل از تقسیم) همانندسازی دنای هسته ای انجام می شود. در مرحله S آنزیم های همانندسازی کننده فعالیت می کنند

📌 هلیکاز مارپیچ دنا را باز کرده و دو رشته دنا را از هم جدا میکند اما هلیکاز هیستون ها را از دنا جدا نمی کند. هلیکاز ، پیچ و تاب دنا را باز نمی کند.

مراحل همانندسازی

📌 به منظور همانندسازی دنا ، ابتدا فشردگی آن کاهش می یابد. – قبل از همانندسازی دِنا باید پیچ و تاب فامینه (کروماتین) ، باز و پروتئینهای همراه آن (در یوکاریوت ها یعنی هیستون ها – در باکتری ها نوع دیگری از پروتئین ها) از آن جدا شوند تا همانندسازی بتواند انجام شود. این کارها با کمک آنزیمهایی انجام می شود ، سپس آنزیم هلیکاز مارپیچ دِنا و دو رشته آن را ازهم باز می کند

📌 فامینه (کرو ماتین) ، فرم اندکی فشرده دنا می باشد که دارای نوکلئوزوم DNA + ( هیستون ها) است.

📌 جدا شدن پروتئین ها از دنا و باز شدن پیچ وتاب آنها ، یعنی کاهش فشردگی دنا. وقتی دنا همانندسازی میشود ، فشردگی آنها کمترین مقدار است. در حین وقوع تقسیم (میتوز + میوز + …) فشردگی دنا بیشترین است.

📌 دریوکاریوت ها هیستون وجود دارد نه باکتری ها.

📌 آنزیم هلیکاز مارپیچ دِنا و دو رشته آن را ازهم باز می کند اما باز شدن پیچ و تاب فامینه (کروماتین)و جدا شدن پروتئین های همراه دنا توسط آنزیم های دیگری انجام می شود نه هلیکاز

📌 مسیر قبل تا حین همانندسازی : 1 -باز شدن پیچ و تاب فامینه (کروماتین) 2 -جدا شدن پروتئین های همراه دنا 3 -باز شدن مارپیچ دِنا و دو رشته آن توسط هلیکاز 4 -آغاز فعالیت انواعی از آنزیم های دیگر و DNAپلیمراز (دنابسپاراز)

 📌 یکی از (نه تنها) مهمترین آنها که نوکلئوتیدهای مکمل را با نوکلئوتیدهای رشته الگو جفت میکند دِنابسپاراز DNA) پلیمِراز) است.

دوراهی همانندسازی

📌 در محلی که دو رشتة دِنا از هم جدا میشوند، دو ساختار Y مانند به وجود می آید که به هریک از آنها دوراهی همانندسازی میگویند ، در فاصلة بین این دو ساختار، پیوندهای هیدروژنی بین دو رشته از هم گسیخته و دو رشته از یکدیگر باز شده اند. همچنین در دوراهی همانندسازی پیوندهای فسفودی استر جدیدی توسط (DNAپلیمراز) در حال تشکیل هستند.

📌 آنزیم های فعال در محل دوراهی همانندسازی : یک هلیکاز + دو عدد DNAپلیمراز + انواع دیگر.

📌 در محل دوراهی همانندسازی ، دِنابسپاراز (مولکولی با فعالیت اختصاصی = نوعی کاتالیزور زیستی)نوکلئوتیدها را به انتهای (نه ابتدای) رشته در حال تشکیل اضافه میکند. اضافه شدن یک نوکلئوتید به نوع بازی بستگی دارد که در نوکلئوتید رشته الگو قرار دارد. هر نوکلئوتید باید با نوکلئوتید روبه روی خود در رشته الگو مکمل باشد.

📌 موارد روبرو ، معرف آنزیم است : کاتالیزور زیستی – افزایش دهنده سرعت واکنش شیمیایی خاص – افزایش دهنده امکان برخورد مناسب مولکول ها – کاهش دهنده انرژی فعال سازی واکنش – افزایش دهنده سرعت واکنش های انجام شدنی – داشتن جایگاه فعال( قالبی شکل)

 📌 در همانندسازی ابتدا تشکیل پیوند هیدروژنی صورت می گیرد (ایجاد رابطه مکملی بین بازها) و سپس پیوند فسفودی استر ایجاد میشود.

📌 آنزیم دِنابسپاراز ، هم فعالیت بسپارازی (پلیمرازی) دارد که در آن پیوند فسفودی استر را تشکیل میدهد و هم فعالیت نوکلئازی که در آن پیوند فسفودی استر (نوعی پیوند اشتراکی) را برای رفع اشتباه می شکند. به فعالیت نوکلئازی دنا بسپاراز را که باعث رفع اشتباه ها در همانندسازی میشود، ویرایش میگویند.

 📌 در هر دو راهی یک هلیکاز و دو DNAپلیمراز در حال فعالیت هستند.

📌 هر DNAپلیمراز ، به یکی از رشته های دنا (الگو) اتصال یافته و شروع به ساخت یکی از رشته های پلی نوکلئوتیدی می کند.

📌 در همانندسازی هر دو رشته دنا الگو است.


همانندسازی در پروکاریوت ها و یوکاریوت ها

📌 محل های همانند سازی دنا

◊در جانوران و قارچ ها و آغازیان غیر فتوسنتز کننده : هسته + میتوکندری

◊محل های همانندسازی در گیاهان و آغازیان فتوسنتز کننده : هسته + میتوکندری + کلروپلاست محل همانند سازی دنا در باکتری : سیتوپلاسم

 📌 در پروکاریوت ها که شامل همة باکتری ها میشوند، مولکول های وراثتی در غشا محصور نشده و فام تن اصلی دارای مولکول دِنای حلقوی است که در سیتوپلاسم قرار دارد و به لایه داخلی غشای پلاسمایی یاخته متصل است.

📌 وظایف هلیکاز در حین همانندسازی : باز کردن مارپیچ دنا + شکستن پیوند هیدروژنی در دوراهی همانندساز

📌 هلیکاز و DNAپلیمراز فقط در حین همانندسازی فعالیت میکنند.

 📌 آنزیم های باز کننده پیچ وتاب کروماتین + آنزیم های جدا کننده هیستون و بقیه پروتئین ها از دنا ، همگی قبل از آغاز همانندسازی دنا فعالیت میکنند.

📌 انواع دنا در باکتری : دنای حلقوی اصلی متصل به غشا + معمولا پلازمید (دیسک)

📌 اطلاعات موجود در پلازمید می تواند ویژگی های دیگری را به باکتری بدهد مانند افزایش مقاومت باکتری در برابر پاد زیست ( آنتی بیوتیک ها)

📌 انواع دنا در یوکاریوت ها : دناهای اصلی خطی در هسته + دناهای حلقوی در میتوکندری + دنای حلقوی در پلاست (گیاهان فتوسنتز کننده + آغازیان فتوسنتز کننده)

📌  انواع دنا در مخمر (نوعی قارچ تک سلولی)  : دناهای اصلی خطی در هسته + دناهای حلقوی در میتوکندری + پلازمید (دیسک)
 
📌 همه جانداران دارای پلازمید : معمولا باکتری ها (پروکاریوت ها) + بعضی از قارچها مثل مخمرهای تک سلولی

📌 در برخی از باکتری ها در یک دنای حلقوی بیش از یک جایگاه آغاز همانندسازی وجود دارد.   اغلب پروکاریوت ها (باکتری ها) فقط یک جایگاه آغاز همانندسازی در دنای خود دارند.

📌 در صورتی که در یک دنای حلقوی یک جایگاه آغاز همانندسازی وجود داشته باشد و همانند سازی دو جهته باشد ؛ یعنی از یک نقطه همانندسازی شروع و در دو جهت ادامه می یابد تا به همدیگر رسیده و همانندسازی پایان یابد. در این حالت ، جایگاه آغاز و پایان همانندسازی مقابل یکدیگر هستند.

📌 در یوکاریوت ها بیشتر دِنا درون هسته قرار دارد که به آن دِنایِ هسته ای میگویند. در یوکاریوت ها علاوه بر هسته در سیتوپلاسم نیز مقداری دِنا وجود دارد که به آن دِنای سیتوپلاسمی میگویند. این نوع از دِنا که حالت حلقوی دارد در راکیزه (میتوکندری) و دیسه (پلاست)  دیده میشود.

📌 همانندسازی در یوکاریوت ها بسیار پیچیده تر از پروکاریوت ها است. علت این مسئله وجود مقدار زیاد دِنا و قرار داشتن در چندین فام تن است که هر کدام از آنها چندین برابر دِنای باکتری هستند. جانداران یوکاریوتی – اگر فقط یک جایگاه آغاز همانندسازی در هر فام تن یاخته یوکاریوتی وجود داشته باشد ، مدت زمان زیادی برای همانندسازی لازم است. به همین علت در یوکاریوت ها، جایگاه آغاز همانندسازی در چندین نقطه در هر فام تن وجود دارد.

📌 تعداد جایگاه های آغاز همانندسازی در یوکاریوت ها حتی میتواند بسته به مراحل رشدونمو تنظیم شود؛ مثالً در دوران جنینی در مراحل مورولا و بلاستولا  (مراحل تشکیل بلاستوسیت) سرعت تقسیم زیاد و تعداد جایگاه های آغاز همانندسازی هم زیاد است.

📌 پس از تشکیل اندام ها در جنین ، سرعت تقسیم ، تعداد جایگاه های آغاز همانندسازی در دنا ، تعداد دوراهی همانندسازی و فعالیت آنزیمهای دخیل در همانندسازی کم میشوند.

📌 وقتی همانندسازی از دنا آغاز شود تمام طول آن همانندسازی می شود.

📌 در یک دنای خطی چندین حباب همانندسازی ایجاد می شود. اندازه حباب های مذکور می تواند با یکدیگر متفاوت باشد.

📌 درون هسته (و درون حباب همانندسازی) انواعی از نوکلئوتید (با قند ریبوز + با قند دئوکسی ریبوز) وجود دارد. در حین همانندسازی تنها نوکلئوتیدهای قند دئوکسی ریبوز دار ، در ساخت دنا شرکت می کنند.

📌 بازشدن پیچ وتاب فامینه (کروماتین) و جدا شدن پروتئین ها از دنا ، جزو همانندسازی محسوب نمیشود.

📌 در حین تقسیم هسته (میتوز و میوز) ، پوشش هسته تخریب می شود ، در این شرایط دنای خطی درون سیتوپلاسم قرار دارد و توسط غشاهای هسته محصور نمی باشد.

📌 قند ریبوز یک اتم اکسیژن بیشتر از قند دئوکسی ریبوز دارد.

📌 باز T فقط به قند دئوکسی ریبوز متصل میشود. باز U فقط به قند ریبوز متصل میشود.