سلام زیست

رشد و نمو جنین

 

نوزاد آدمی، زندگی را به صورت یک یاخته تخم آغاز می کند. تخم با تقسیم های پی در پی و گذر از مراحلی سرانجام به جنین و نوزاد متمایز می شود.

لقاح:
اووسیت ثانویه پس از تخمک گذاری از طریق انتهای شیپورمانند (شیپور فالوپ) وارد لوله رحم می شود. حرکات زوائد انگشت مانند، انقباض دیواره و زنش مژک های دیواره لوله رحم، اووسیت ثانویه را به سمت رحم حرکت می دهند. با ورود مایع منی به رحم، میلیون ها اسپرم به سمت اووسیت ثانویه شنا می کنند، ولی فقط تعداد کمی از آنها در لوله رحم به آن میرسند.

اسپرم ها برای ورود باید از دو لایه خارجی و داخلی اطراف اووسیت ثانویه عبور کنند. لایه خارجی، باقی مانده یاخته های فولیکولی و لایه داخلی، شفاف و ژله ای است.

در حین عبور اسپرم از لایه خارجی، کیسه آکروزوم پاره می شود تا آنزیم های آن لایه داخلی را هضم کنند. لقاح موقعی آغاز می شود که غشای یک اسپرم و غشای اووسیت ثانویه با همدیگر تماس پیدا کنند. در این زمان، ضمن ادغام غشای اسپرم با غشای اووسیت، تغییراتی در سطح اووسیت اتفاق می افتد که باعث ایجاد پوششی به نام جدار لقاحی می شود.

جدار لقاحی از ورود اسپرم های دیگر به اووسیت ثانویه جلوگیری می کند. با ورود سر اسپرم به اووسیت، هسته آن به درون سیتوپلاسم وارد می شود. در همین حال، اووسیت ثانویه، میوز را تکمیل می کند و به تخمک تبدیل می شود. هسته تخمک با هسته اسپرم ادغام می شود و یاخته تخم با 23 جفت کروموزوم شکل می گیرد.

وقایع پس از لقاح :
حدود 36 ساعت پس از لقاح، یاخته تخم تقسیمات میتوزی را شروع می کند. نتیجه آن، ایجاد توده یاخته ای است که تقریباً به اندازه تخم است؛ زیرا یاخته های حاصل از تقسیم، رشد نکرده اند.

این توده پریاخته ای توپر با نام مورولا در لوله رحم به سمت رحم حرکت می کند. پس از رسیدن به رحم به شکل کره توخالی درمی آید و درون آن با مایعات پر می شود. در این مرحله، به آن بلاستوسیست گفته می شود. بالستوسیست، یک الیه بیرونی به نام تروفوبالست دارد که در مراحل بعدی پرده کوریون (برون شامه جنین) را می سازد. کوریون به همراه بخشی از دیواره رحم جفت را تشکیل می دهد.

یاخته های درون بلاستوسیست توده ی یاخته ای درونی را تشکیل می دهند. این یاخته ها حالت بنیادی دارند و منشا بافت های مختلف تشکیل دهنده جنین هستند. یاخته های بنیادی، یاخته هایی تخصص نیافته اند که توانایی تبدیل شدن به یاخته های متفاوتی را دارند.

از توده درونی لایه های زاینده جنینی (سه لایه) شکل می گیرند که هر کدام منشأ بافت ها و اندام های مختلف اند. در ادامه یاخته های لایه بیرونی بلاستوسیست، آنزیم های هضم کننده ای را ترشح می کنند که یاخته های جدار رحم را تخریب و حفره ای ایجاد می کنند که بالستوسیست در آن جای می گیرد.

به این فرایند جایگزینی گفته می شود. یاخته های جنین در این مرحله مواد مغذی مورد نیاز خود را از این بافت های هضم شده به دست می آورند.بعد از جایگزینی، پرده های محافظت کننده در اطراف جنین تشکیل می شوند که مهمترین آنها آمنیون(درون شامه جنین) و کوریون(برون شامه جنین) هستند.

آمنیون در حفاظت و تعذیه جنین نقش دارد. کوریون در تشکیل جفت و بند ناف دخالت می کند. جفت رابط بین بند ناف و دیواره رحم است.کوریون، هورمونی به نام HCG ترشح می کنند که وارد خون مادر می شود و اساس تست های بارداری است. این هورمون سبب حفظ جسم زرد و تداوم ترشح هورمون پروژسترون از آن می شود. وجود این هورمون ها در خون از قاعدگی و تخمک گذاری مجدد جلوگیری می کند.

کنترل ورود و خروج مواد در جفت :
تمایز جفت از هفته دوم بعد از لقاح شروع می شود، ولی تا هفته دهم ادامه دارد. بندناف، رابط بین جنین و جفت است که در آن سرخرگ ها (دوتا) خون تیره جنین، را به جفت می برند و سیاهرگ (یکی)، خون روشن را از جفت به جنین می رساند.

خون مادر و جنین در جفت به دلیل وجود پرده کوریون مخلوط نمی شود، ولی می تواند بین دو طرف این پرده، مبادله مواد صورت گیرد. مواد مغذی، اکسیژن و بعضی از پادتن ها از طریق جفت به جنین منتقل می شوند تا جنین تغذیه و محافظت شود. و مواد دفعی جنین نیز از همین طریق به خون مادر منتقل می شود. در عین حال، عوامل بیماری زا و موادی مانند نیکوتین،کوکائین و الکل نیز می توانند از جفت عبور کنند و روی رشد و نمو جنین تأثیر سوء بگذارند.

با توجه به عبور مواد از جفت و تأثیر زیان آور بعضی از داروها روی رشد و نمو، زنان باردار باید از مصرف هر گونه دارو در دوران بارداری، به جز با تجویز پزشک متخصص، خودداری کنند.

همزمان با تشکیل جفت یاخته های توده درونی الیه های زاینده را تشکیل می دهند که از رشد و تمایز آنها بافت هایذمختلف جنین ساخته می شود. در انتهای ماه اول اندام های اصلی شروع به تشکیل شدن می کنند و ضربان قلب آغاز می شود.

ابتدا رگ های خونی و روده شروع به نمو می کنند سپس جوانه های دست و پا ظاهر می شوند. در طی ماه دوم همه اندام ها شکل مشخص می گیرند. در انتهای سه ماه اول اندام های جنسی مشخص شده و جنین دارای ویژگی های بدنی قابل تشخیص می شود.

در سه ماهه دوم و سوم، جنین به سرعت رشد می کند و اندام های آن شروع به عمل می کنند به طوری که در انتهای سه ماهه سوم قادر است در خارج از بدن مادر زندگی کند.

وقـایع پـس از لــقــاح

1 -آغاز تقسیمات میتوزی تخم پس از 36 ساعت در لوله فالوپ بدون رشد و با ایجاد سلول های کوچکتر از تخم

2 -ایجاد توده سلولی توپر در لوله فالوپ بنام موروال تقریبا به اندازه تخم

3 -رسیدن توده سلولی به رحم و تشکیل کره تو خالی به نام بلاستوسیست با یک لایه ی بیرونی به نام تروفوبلاست (بنیادی منشا بخش های خارج جنینی) و توده یاخته ای درونی (بنیادی منشا بخش های جنینی)

4 -ترشح آنزیم های هضم کننده از لایه بیرونی بلاستوسیست (تروفوبلاست) و تخریب سلولهای جدار رحم و تشکیل حفره برای قرارگیری بالستوسیست (جایگزینی) – یاخته های جنین در این مرحله مواد مغذی مورد نیاز خود را از این بافت های هضم شده به دست می آورند.

5 -بعد از جایگزینی تشکیل پرده های جنینی مهمترین آنها بنام آمنیون (حفاظت و تغذیه) و کوریون (تشکیل جفت و بندناف) از تروفوبالست

6 -ترشح هورمون HCG( اساس تست بارداری) از کوریون به منظور حفظ جسم زرد مادر و حفظ ترشح استروژن و پروژسترون از آن، برای حفظ دیواره رحم و مهار LH و F

7-تمایز جفت از کوریون از هفته دوم تا هفته دهم بعد از لقاح

8 –همزمان با تشکیل جفت یاخته های توده درونی لایه های زاینده (سه لایه) را تشکیل می دهند که از رشد و تمایز آنها بافت های مختلف جنین ساخته می شود.

9 –در انتهای ماه اول اندام های اصلی شروع به تشکیل شدن می کنند و ضربان قلب آغاز می شود. ابتدا رگ های خونی و روده شروع به نمو می کنند سپس جوانه های دست و پا ظاهر می شوند. در طی ماه دوم همه اندام ها شکل مشخص می گیرند. در انتهای سه ماه اول اندام های جنسی مشخص شده و جنین دارای ویژگی های بدنی قابل تشخیص می شود.

تشکیل بیش از یک جنین :
در حین تقسیمات اولیه تخم ممکن است یاخته های بنیادی از هم جدا شوند، یا توده درونی بالستوسیست به دو یا چند قسمت تقسیم شود. در این حالت، بیش از یک جنین شکل می گیرند که این جنین ها همسان اند. اگر این جنین ها کامالً از هم جدا نشوند، به هم چسبیده متولد می شوند.

ممکن است تخمدان های یک فرد در یک دوره بیش از یک اووسیت ثانویه آزاد کنند و دو یا چند لقاح انجام شود. در این حالت، اگر مراحل رشد و نمو در آنها کامل شود، دوقلو یا چند قلوهای ناهمسان متولد می شوند که ممکن است شباهتی به هم نداشته و حتی از لحاظ جنسیت هم متفاوت باشند.

از طرف دیگر ممکن است در بعضی از زنان یا مردان، یاخته جنسی تولید نشود یا به دالیلی بین اسپرم و تخمک، لقاح موفقی انجام نشود. در این صورت، موضوع ناباروری مطرح می شود که با روش ها و کمک فناوری، بعضی از آنها را برطرف می کنند.

صوت نگاری (سونوگرافی) :
در این روش تشخیصی، از امواج صوتی با بسامد (فرکانس) بالا استفاده می کنند. این امواج برخالف اشعه X که در رادیولوژی از آن استفاده می شود، برای جنین ضرری ندارد. امواج را با کمک دستگاهی به درون بدن می فرستند و بازتاب آنها را دریافت کرده و به صورت تصویر ویدئویی نشان می دهند.

تشخیص بارداری در ماه اول، اندازه گیری ابعاد جنین برای تعیین سن، جنسیت جنین، سالم بودن جنین از لحاظ حرکتی و عملکرد بعضی از اندام ها مثل قلب از جمله مواردی که در سونوگرافی مشخص می شود.

تولد ـ زایمان :
در ابتدا سر جنین به سمت پائین فشار وارد و کیسه آمنیون را پاره می کند. در نتیجه، مایع آمنیوتیک یک مرتبه به بیرون رانده می شود. خروج این مایع، نشانه نزدیک بودن زایمان است. هورمون ها در این مرحله نقش اساسی دارند؛ از جمله اکسی توسین که ماهیچه های دیواره رحم را تحریک می کند، تا انقباض آغاز شود و در ادامه، دفعات و شدت انقباض را مرتباً بیشتر می کند.

به همین دلیل، پزشکان برای سرعت دادن به زایمان اکسی توسین را به مادر تزریق می کنند. شروع انقباض ماهیچه های رحم با دردهای زایمان همراه است. دهانه رحم در هر بار انقباض، بیشتر باز می شود و سر جنین بیشتر به آن فشار می آورد. با افزایش انقباضات ترشح اکسی توسین با بازخورد مثبت افزایش یافته و باعث می شود نوزاد آسان تر و زودتر از رحم خارج شود.

به طور طبیعی ابتدا سر و سپس بقیه بدن از رحم خارج می شود. در مرحله بعد با ادامه انقباض رحم، جفت و اجزای مرتبط با آن، از رحم خارج می شود.

نکته : مدت زمان بارداری 9 ماه یا 270 روز است که برای پیش بینی زمان تولد نوزاد 284 روز، به زمان شروع آخرین قاعدگی مادر اضافه می کنند.

نکات کنکوری

لقاح

📌 زامه با فشار در بین یاختههای انبانکی وارد میشود تا به لایة ژلهای مام یاختة ثانویه برسد.

📌 بیشترین مقدار مصرف انرژی و زنش تاژک( بیشترین مقدار تولید CO2و  ATP و مصرف اکسیژن، قند) در حین عبور اسپرم از لابهلای یاخته های فولیکولی (لایه خارجی) اطراف اووسیت ثانویه است.

📌 بلافاصله پس از لقاح، ریزکیسههای حاوی مواد سازنده جدار لقاحی که از قبل (نهههه الان) ساخته شدهاند با پیوستن به غشای اووسیت و ایجاد جدار لقاحی، از ورود اسپرمهای دیگر جلوگیری میکنند.

📌 حین عبور اسپرم از لایه خارجی اطراف اووسیت، تارکتن ( کیسه آنزیمی – در جلوی هسته – حاوی آنزیمهای هضمکننده لایه ژلهای اطراف اووسیت) پاره شده و آنزیمهای هضمکننده را آزاد (نههه ترشح) میکند تا لایة داخلی (شفاف و ژلهای) را هضم کنند.

📌 به منظور آغاز فرآیند لقاح ابتدا لازم است تا غشای یک اسپرم و غشای مامیاختة (اووسیت) ثانویه با همدیگر تماس پیدا کنند.

📌 به دنبال ملحق شدن غشای سر اسپرم با غشای اووسیت ثانویه (یا با ورود سرِ زامه به مام یاخته) هسته اسپرم به درون سیتوپلاسم وارد میشود در همین حال، مام یاختة ثانویه، کاستمان را تکمیل میکند و به تخمک تبدیل میشود هستۀ تخمک با هسته زامه ادغام میشود و یاختۀ تخم با 23 جفت (46 کروموزوم) فامتن شکل میگیرد.

📌 دم اسپرم، میتوکندری، سانتریول و… مربوط به آن وارد تخمک نمیشوند بنابراین همه اندامکهای یاخته تخم، منشأ مادری دارند.

وقایع پس از لقاح

📌 در زمان رسیدن مورولا به رحم، تودة یاخته به شکل یک توپ توخالی (بلاستوسیست) درآمده و درون آن با مایعات پر شده است.

📌 ویژگی مورولا:( تقریبا به اندازۀ تخم – توده یاختهای به شکل کُره یا توپ توپر – مشاهده در مرحله لوتئالی و درون لوله فالوپ (نهههه درون رحم) – حرکت درون لوله فالوپ به کمک زنش مژک های دیوارهی فالوپ (به سمت رحم) و انقباضات دیواره آن)

📌 بعد از لقاح ساختار دو یاختهای ، ساختار چهار یاختهای ، مورولا و بلاستوسیست در ابتدای تشکیل ، توسط جدار لقاحی در برگرفته شدهاند و از اندوخته به ارث رسیده از اووسیت ثانویه تغذیه و کسب انرژی میکنند.

📌 لافاصله بعد از تشکیل بلاستوسیست در رحم (قبل از عمل جایگزینی) جدار لقاحی پاره میشود در حین جایگزینی در اطراف بلاستوسیست جدار لقاحی وجود ندارد.

📌 پس از جایگزینی بلاستوسیست در یکی از حفرات رحم، در آینده (به دنبال تشکیل جفت) مواد مغذی مورد نیاز جنین از کوریون عبور کرده و وارد شبکه مویرگی خونی در جفت میشوند.

📌 ویژگی بلاستوسیست : ( توده یاختهای به شکل کُره یا توپ توخالی ، حاصل تقسیمات و تمایز مورولا ، مشاهده در مرحله لوتئالی و درون رحم (نهه درون لوله فالوپ) پُر شدن حفره درونی آن از نوعی مایع، نفوذ به فرورفتگیها و حفرات دیواره رحم  جایگزینی در دیواره داخلی رحم به کمک لایه بیرونی خود) + ترشح آنزیمی هضم کننده از لایه بیرونی (تروفوبلاست) آن در حین جایگزینی ، ترشح هورمون HCG  از کوریون ساخته شده توسط آن (منشا لایه بیرونی)

📌 کوریون پس از تشکیل هورمونی به نام HCG ترشح میکند که  وارد خون مادر میشود و اساس تستهای بارداری است این هورمون سبب حفظ جسم زرد و تداوم ترشح هورمون پروژسترون از آن می شود وجود این هورمونها در خون از قاعدگی و تخمک گذاری مجدد جلوگیری میکند.

📌 تمایز جفت از هفتۀ دوم بعد از لقاح شروع میشود، ولی تا هفتۀ دهم ادامه دارد. (کامل شدن تمایز بندناف= هفته دهم بعد از لقاح) همزمان با تشکیل جفت (هفتۀ دوم بعد از لقاح) یاخته های توده درونی لایه های زاینده (سه لایه) را تشکیل میدهند که از رشد و تمایز آنها بافت های مختلف جنین ساخته میشوند.

📌 بند ناف رابط بین جنین و جفت است که در آن سرخرگها (دو عدد) خون جنین را از قلب جنین به جفت میبرند و یک سیاهرگ خون را از جفت به قلب جنین میرساند خون مادر و جنین در جفت به دلیل وجود برون شامة جنین، مخلوط نمی شود، ولی میتواند بین دو طرف این پرده مبادلة مواد صورت گیرد.

📌 ویژگی سرخرگهای بند ناف : ( دو عدد ، قرارگیری به صورت مارپیچ در اطراف سیاهرگ قطور و روشن بندناف ، محتوی خون تیره ( غنی از دیاکسیدکربن و مقدار اکسیژن کم) و مواد زاید نیتروژندار دفعی (اوره) ، دارای قطر مجرای کمتر در مقایسه با سیاهرگ بندناف)

📌ویژگی سیاهرگ بند ناف : (فقط یک عدد ، محتوی خون روشن (غنیاز اکسیژن و مقدار کم دی اکسید کربن ) و مواد مغذی مورد نیاز جنین (اکسیژن، گلوکز و…)  دارای قطر مجرای بیشتر در مقایسه با سرخرگهای بندناف)

📌 ویژگی ساختاری و بافتی سرخرگ و سیاهرگ را در فصل گردش مواد گفتیم شدیدا ترکیب پذیر با این رگها است.

📌 یاخته های لایه بیرونی بلاستوسیست، آنزیمهای هضمکنندهای را ترشح میکنند که یاختههای جدار رحم را تخریب و حفرهای ایجاد میکنند که بلاستوسیست در آن جای میگیرد (جایگزینی) یاخته های جنین در این مرحله مواد مغذی مورد نیاز خود را از این بافت های هضمشده به دست میآورند.

📌 جایگزینی در انتهای هفته اول بعد از لقاح است. اما در هفته دوم بعد از لقاح، یاختههای توده درونی لایههای زاینده (سه لایه) را تشکیل میدهند که از رشد و تمایز آنها بافتها و اندامهای مختلف جنین ساخته میشوند.

📌 منشا بافت ها و اندامهای مختلف جنین ، تروفوبلاست ، آمنیون و کوریون نیست.

📌 36 ساعت پس از لقاح، یاختۀ تخم تقسیمات میتوزی (بدون افزایش حجم سیتوپلاسمی) را درون لوله رحمی شروع میکند و به تودة پُریاخته ای توپر (مورولا) و سپس بلاستوسیست (توخالی مملو از مایع) تبدیل میگردد.

تشکیل بیش از یک جنین تا آخر گفتار 3

📌 ترتیب وقایع دوران بارداری در یک زن باردار خیلی مهمه است.

📌 انتهای هفته اول بعد از لقاح : جایگزینی بلاستوسیست.

📌 هفته دوم بعد از لقاح : آغاز تمایز جفت (تمایز جفت تا هفته دهم ادامه دارد)

📌 همزمان با تشکیل جفت (هفته دوم بعد از لقاح) یاختههای توده درونی لایه های زاینده را تشکیل میدهند.

📌 در انتهای ماه اول بارداری: شروع به تشکیل اندام های اصلی (قلب، کبد، لوزالمعده و مغز ←  ابتدا شروع به نمو رگ های خونی و روده ( تشکیل بخش هایی از دستگاه گوارش و گردش خون) در ادامه ظاهر شدن جوانههای دست وپا آغاز ضربان قلب در انتهای ماه اول.

📌 سونوگرافی از هفتهی چهارم (انتهای ماه اول) و بعد از آن میتواند حاملگی را تشخیص دهد (فقط انتهای هفته چهارم نهههههههه)

📌 در ماه دوم بارداری: کامل شدن تمایز جفت در هفته دهم مشخص شدن اندامهای جنسی و قابل تشخیص شدن ویژگی بدنی در انتهای سه ماهه اول.

📌 در حد فاصل آغاز تمایز جفت تا کاملشدن تمایز آن ←  تشکیل اندامهای بدن و شکلگیری نهایی آنها، آغاز ضربان قلب قابل مشاهده است.

📌 در سه ماهه دوم و سوم ، جنین به سرعت رشد میکند و اندامهای آن شروع به عمل میکنند به طوریکه در انتهای سه ماهه سوم قادر است در خارج از بدن مادر زندگی کند.

📌 بعد از جایگزینی، پردههای محافظتکننده در اطراف جنین تشکیل میشوند که مهمترین آنها درون شامة جنین یا آمنیون (حفاظت و تغذیة جنین) و برون شامة جنین یا کوریون (دخالت در تشکیل جفت(رابط بین بند ناف و دیوارة رحم)) هستند همزمان با تشکیل جفت یاخته های توده درونی لایه های زاینده را تشکیل میدهند که از رشد و تمایز آنها بافتهای مختلف جنین ساخته میشود.

📌 در حین تقسیمات اولیة تخم ممکن است یاختههای بنیادی از هم جدا شوند، یا تودة درونی بلاستوسیست به دو یا چند قسمت تقسیم شود. در این حالت، بیش از یک جنین شکل میگیرند که این جنینها همسان اند اگر این جنینها کاملاً از هم جدا نشوند، به هم چسبیده متولد میشوند.

📌 دوقلوهای همسان : محتوای ژنتیکی یکسان ، جنسیت یکسان ، در پی تنها یک لقاح و تشکیل تنها یک جدار لقاحی (بیش از یک جایگزینی، تشکیل بیش از یک ساختار جفت و بندناف)

📌 شروع انقباض ماهیچههای رحم با دردهای زایمان همراه است. دهانة رحم در هربار انقباض، بیشتر باز میشود و سر جنین بیشتر به آن فشار میآورد با افزایش انقباضات ترشح اکسی توسین با بازخورد مثبت افزایش یافته و باعث میشود نوزاد آسانتر و زودتر از رحم خارج شود.

📌 در حین زایمان هورمون اکسیتوسین که ماهیچههای دیوارة رحم را تحریک میکند، تا انقباض آغاز شود و در ادامه، دفعات و شدت انقباض را مرتبا بیشتر میکند. به همین دلیل، پزشکان برای سرعت دادن به زایمان اکسیتوسین را به مادر تزریق میکنند.

📌 هورمون اکسی توسین، علاوه بر تأثیر در زایمان، ماهیچۀ صاف غدد شیری را نیز منقبض میکند تا خروج (نهه تولید) شیر انجام شود. البته تحریک گیرندههای موجود در غدد شیری با مکیدن نوزاد، اتفاق میافتد و از طریق بازخورد مثبت، تنظیم میشود. مکیدن نوزاد باعث افزایش هورمونها و افزایش تولید و ترشح شیر میشود.

📌 بافت هدف اکسیتوسین ماهیچه صاف است ، تا اینجا باید تمام ویژگیهای ماهیچه صاف را بدانید.

📌 در زایمان طبیعی، ابتدا سر و سپس بقیۀ بدن از رحم خارج میشود. در مرحلة بعد با ادامة انقباض رحم، جفت و اجزای مرتبط با آن (پردههای محافظتکننده جنینی) از رحم خارج میشوند.

📌 قبل از زایمان ، در ابتدا سر جنین به سمت پایین فشار وارد و کیسه درون شامه را پاره میکند. در نتیجه مایع درون شامهای یک مرتبه به بیرون رانده میشود. خروج این مایع نشانه نزدیک بودن زایمان است.

📌 ممکن است تخمدانهای یک فرد در یک دوره بیش از یک مامیاختة ثانویه آزاد کنند و دو یا چند لقاح انجام شود. در این حالت، اگر مراحل رشد و نمو در آنها کامل شود، دوقلو یا چند قلوهای ناهمسان متولد میشوند که ممکن است شباهتی به هم نداشته و حتی از لحاظ جنسیت هم متفاوت باشند.

📌 دوقلوهای ناهمسان : ممکن است دارای جنسیت متفاوت یا یکسان ، متفاوت بودن محتوای ژنتیکی یاختههای تخم حاصل ، در پی بیش از یک لقاح ( تشکیل بیش از یک یاخته تخم و جدار لقاحی، بیش از یک جایگزینی بلاستوسیست، تشکیل بیش از یک ساختار جفت و بندناف)

📌 قبل از شروع زایمان؛ در ابتدا سر جنین به سمت پایین فشار وارد و کیسة درون شامه(آمنیون) را پاره میکند. در نتیجه،

مایع درون شامه ای (مایع آمنیوتیکی) یک مرتبه (ناگهانی) به بیرون رانده میشود. خروج این مایع، نشانۀ نزدیک بودن (نههه شروع) زایمان است.

📌 تشخیص بارداری در ماه (نههه هفته) اوّل، اندازهگیری ابعاد جنین برای تعیین سن، جنسیت جنین، سالم بودن جنین از لحاظ حرکتی و عملکرد توسط صوت نگاری ممکن است.

📌 در این روش تشخیصی، از امواج صوتی با بسامد (فرکانس) بالا استفاده میکنند. این امواج برخلاف اشعۀ X  که در رادیولوژی از آن استفاده میشود، برای جنین ضرری ندارد امواج را با کمک دستگاهی به درون بدن میفرستند و بازتاب آنها را دریافت کرده به صورت تصویر ویدئویی نشان میدهند.